علت بازگشت موهای زائد بعد از لیزر

همان طور که می دانید لیزر موهای زائد، راه حل دائمی و مادام العمر درباره ی برداشتن موهای زائد نیست، بنابراین ممکن است حتی بعد از تکمیل دوره درمان با لیزر رشد دوباره ی مو را تجربه کنید. این امر به این دلیل است که این روش درمانی با لیزر نمی ‌تواند فولیکول را از پوست خارج کند. اگرچه این فرایند موها را از بین می ‌برد؛ اما فولیکول همچنان وجود دارد. بنابراین فرصتی برای رشد مجدد مو باقی می ماند. در صورتی که پیش از شروع دوره لیزر اختلالات هورمونی یا تیروئیدی در افراد درمان نشوند، انجام دادن لیزر با هر نوع دستگاهی ممکن است برگشت موهای زائد بعد از لیزر را تشدید کند. به طور کلی باید بدانیم که بعد از این که یک دوره کامل لیزر که معمولا ۳ الی ۱۰ جلسه طول می ‌کشد، در سه الی دوازده هفته بعد از این که دوره لیزر تمام شد، اگر برگشت مو های زائد بعد از لیزر رخ دهد، این موضوع نگران کننده نیست و به وسیله شارژ مجدد موهای زائد به طور کامل از بین خواهد رفت. بدون شک علی ‌رغم داشتن احتمال رشد مجدد مو، لیزر موهای زائد بهترین راه حل رفع موهای زائد است؛ بنابراین اگر موهای زائد برای تان آزاردهنده شده، می توانید از این روش درمانی استفاده کنید‌.

لیزر موهای زائد، رفع دائمی یا موقت است؟

لیزر موهای زائد با سوزاندن فولیکول های مو عمل می‌ کند تا رشد موهای جدید متوقف شود. این روش فولیکول‌ های مو را برای مدت طولانی در حالت استراحت قرار می ‌دهد، هر چند این مدت زمان خیلی طولانی تر از اصلاح و اپیلاسیون است اما دائمی نیست. البته پس از این که موها مجدداً رشد می ‌کنند نرم ‌تر، نازک ‌تر و با تعداد بسیار کمتری خواهند بود. علیرغم اینکه اغلب این روش را به عنوان برداشتن مو های زائد دائمی نام می‌ برند، اما لیزر درمانی فقط تعداد موهای زائد را در یک منطقه خاص کاهش داده و تضمین ۱۰۰% برای از بین بردن موهای زائد به طور دائمی تا پایان عمر وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: درباره ی تفاوت آکوا فشیال با آکواجت یا هیدورفیشال چه می دانید؟

آیا رفع موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر دائمی است؟

نه تنها لیزر موهای زائد که هیچ روش حذف موهای زائد دائمی دیگری نمی ‌تواند شما را در مورد عدم رشد مجدد مو تا پایان عمر مطمئن کند. اما باید بدانید که لیزر موهای زائد نسبت به سایر روش های رفع مو موثر تر و طولانی مدت تر است. لیزر مو همچنین موثرترین روش برای کاهش رشد مجدد موهای زائد است. به طور کلی می ‌توان گفت لیزر مو کاهش تقریباً دائمی رشد موها را تضمین می کند‌. از نظر بالینی ثابت شده است که لیزر موهای زائد نتیجه طولانی مدت را ارائه می‌ دهد و در طول دوره درمان بسیار سریع عمل می کند. درمان لیزر موهای زائد با دستگاه لیزر به طور کلی بین شش تا هشت جلسه طول می ‌کشد، یعنی برای انجام این روش درمانی باید هشت جلسه را طی کنید که در هر جلسه ۲۰ درصد از رشد موها کاهش می یابد. البته تعداد جلسات و مدت کل دوره در افراد متفاوت است.

بازگشت موهای زائد

با توجه به این که چرخه رشد مو در افراد مختلف متفاوت است و بستگی به برخی عوامل مانند موارد زیر دارد:

  • اول، بارداری.
  • دوم، میزان هورمون های فرد.
  • سوم، وراثت.
  • چهارم، شرایط پزشکی فرد.

درمان با لیزر نتایج متفاوتی برای هر فرد خواهد داشت. اگر چه لیزر موهای زائد کاملاً دائمی نیست؛ اما سازمان FDA آمریکا آن را به عنوان یک روش کاهش دائمی مو تایید کرده است.

عملکرد لیزر موهای زائد به چه صورت است؟

لیزر موهای زائد رنگدانه های مو را با استفاده از پرتو نور یا لیزر هدف قرار داده به گونه ‌ای که نور از ساقه مو پایین می ‌رود و به فولیکول می ‌رسد. حرارت ساخته شده از لیزر فولیکول را تخریب کرده و به همین دلیل امکان رشد مو از فولیکول درگیر وجود نخواهد داشت. در حالی که گفته می شود، لیزر موهای زائد نتایج ماندگار و دائمی را به همراه دارد؛ اما برخی افراد از برگشت موهای زائد خود بعد از لیزر شکایت می کنند. همچنین یک چرخه سه مرحله‌ ای به رشد خود ادامه می دهد:

  • مرحله اول، این مرحله که مرحله رشد نام دارد و فولیکول ها با دریافت خون و اکسیژن رشد می کنند.
  • مرحله دوم، مرحله دوم یا مرحله انتقالی که در حدود ۲ تا ۳ هفته طول می‌ کشد.
  • مرحله سوم، مرحله سوم یا همان استراحت که فولیکول ها در این مرحله غیر فعال هستند و ریزش مو اتفاق می افتد.

لیزر موهای زائد باید زمانی انجام شود که فولیکول ها در مرحله رشد هستند و اگر فولیکول در مرحله استراحت باشد، احتمال برگشت و رشد مجدد بعد از لیزر وجود خواهد داشت. به همین خاطر است که توصیه می شود لیزر موهای زائد طی یک دوره درمانی انجام شود؛ چرا که این کار تعداد مو هایی را که در مرحله فعال هدف قرار می‌ گیرند را افزایش می ‌دهد و نتایج مطلوب‌ تری حاصل خواهد شد.

آیا سرعت بازگشت موهای زائد در برخی قسمت های بدن بیشتر است؟

سرعت برگشت موهای زائد بعد از لیزر در برخی قسمت های بدن مانند گردن، چانه و یا دیگر نواحی صورت بیشتر است که می‌ تواند به دلیل تغییرات هورمونی و فعال شدن مجدد فولیکول ها توسط آندروژن هایی مانند تستوسترون باشد. در برخی از خانم ها نیز رشد مجدد مو در نواحی گفته شده می تواند همزمان با یائسگی و کاهش سطح هورمون استروژن اتفاق بیفتد. حتی احتمال برگشت مجدد مو در برخی نواحی مانند زیر بغل، پا ها و یا خط بیکینی نیز وجود دارد. اما لازم به ذکر است که مو هایی که مجدد رشد می کنند به مراتب نازک تر و روشن تر از قبل خواهند بود.

بیشتر بخوانید: عوارض، هزینه و مزایای تزریق ژل به شقیقه

تاثیر رنگ پوست و مو در برگشت موهای زائد بعد از لیزر

تاثیر رنگ پوست و مو در برگشت موهای زائد بعد از لیزر:

لیزر موهای زائد در افرادی که پوست روشن تری دارند، به مراتب نتایج بهتری را به همراه خواهند داشت. آن هم به این دلیل است که تفاوت رنگ دانه ها باعث می شود تا لیزر راحت تر مو را هدف قرار داده و به فولیکول برسد و آن را تخریب کند‌. اما افراد با پوست تیره و موهای روشن به تعداد جلسات لیزر بیشتر نیاز دارند و ممکن است برگشت موی زائد بیشتری را بعد از لیزر تجربه کنند. جهت حاصل شدن نتایج دائمی، بهتر است از نوع لیزر متناسب با رنگ پوست خود استفاده کنید.

تعداد جلسات مورد نیاز در حاصل شدن نتایج دائمی لیزر موهای زائد:

تعداد جلسات لیزر موهای زائد برای هر فرد با توجه به رنگ و نوع پوست یا ضخامت موها متفاوت است و به طور کلی افرادی که موهای تیره تر و ضخیم تری دارند، تعداد جلسات کم‌ تری برای لیزر مراجعه می‌ کنند و یا مثلاً زمانی که لیزر در نواحی مانند زیر بغل و چانه که موهای مقاوم تری دارند انجام می ‌شود، جلسات درمانی بیشتری نیاز است تا نتایج ایده آل تری حاصل شود. اما معمولاً توصیه می شود هر فرد ۶ تا ۸ جلسه لیزر را پشت سر هم انجام داده و معمولا بعد از جلسه اول کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی رشد موها را راحت خواهد بود و بعد از آن می بیند که رشد موها بسیار آهسته تر از قبل خواهد شد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *